SURVIVING HIGH SCHOOL WITH ANXIETY #BACK_TO_SCHOOL

Pierwszy dzień szkoły już za nami i uświadomiło mi to pewną rzecz. Według statystyk mniej więcej 3 osoby w 30 osobowej klasie cierpią na popularną przypadłość znaną jako anxiety. Oznacza to, że w jednej szkole jest na prawdę dużo takich przypadków. W tym też i ja. Postanowiłam więc w moją #serię back to school wkomponować również ten temat gdyż wydaje mi się on niesamowicie ważny. Codzienne stawianie czoła temu lękowi może być niesamowicie ciężkie i wyczerpujące a podzielenie się z Wami moimi sposobami na ograniczenie niechcianych przeżyć nic nie kosztuje. So have fun i mam nadzieję, że jeśli ktoś z Was boryka się z tym problemem znajdzie w tym poście pomoc!

PS. Wiem, że obiecałam iż posty będą pojawiać się codziennie ale mam nadzieję, że wybaczycie mi ta zwłokę. Jako osobie cierpiącej na anxiety ostatnie dwa tygodnie były dla mnie dość ciężkie i musiałam się jednak skupić na dostosowaniu się do życia szkolnego. Teraz gdy czuję się już lepiej postaram się nadrobić stracony czas! Jak mówiłam, temat jest mi bardzo bliski co widać po przykładzie wyżej.

1.Znajdź bezpieczne miejsce

Jeśli nie czujesz się komfortowo siedząc na korytarzu pełnym ludzi nie wstydź się znaleźć miejsca w którym będziesz mógł/mogła uspokoić nerwy. Godzina w klasie z trzydziestoma osobami to już wystarczająco a biorąc pod uwagę fakt, że tych godzin prawdopodobnie będzie kilka poświęć te kilkanaście minut przerwy na odzyskanie balansu. Nie ważne co mówią nauczyciele, jeśli lepiej czujesz się siedząc w cichej łazience – go for it. Jeśli jest w twojej szkole jakikolwiek inne miejsce w którym nie ma wielu osób i panuje tam spokój, spędzaj przerwy tam.

2.W trakcie zajęć

Same zajęcia bywają niezwykle stresujące więc najlepiej będzie się po prostu skupić na lekcji. Zyskasz tym w oczach nauczycieli i nikt nie powinien Cię zaczepiać. Jeśli nie czujesz się komfortowo wpatrując się w nauczyciela gdy coś opowiada po prostu dużo notuj, więcej notatek nigdy nie zaszkodzi a jeśli temat jest luźniejszy – możesz te notatki przygotować w przejrzysty i przyjazny sposób.

3.Luźne lekcje

Te są zazwyczaj stresujące zwłaszcza dla osób które bardzo obawiają się ludzi. Zazwyczaj wiele się wtedy dzieje, każdy z każdym rozmawia etc. i sama wizja po prostu siedzenia i wpatrywania się w jakiś punkt może być nieprzyjemna. Znajdź sobie wtedy jakieś zajęcie – przygotuj notatki do nauki, odrób lekcje, zajmuj się dziennikiem etc etc. Nikt nie będzie cię zaczepiał skoro jesteś zajęty a jeśli zechcesz z kimś porozmawiać na pewno będzie im miło.

4.Przed i po

Szkoła jest wyczerpująca dlatego ważne jest by odpowiednio się do niej przygotować, jako osoby z problemami lękowymi wymaga to od nas trochę więcej. Najlepszym wyjściem jest uspokoić organizm przed szkołą by zminimalizować złe samopoczucie w trakcie zajęć oraz po by nie zepsuć sobie całego dnia. Z rana najlepiej znaleźć rutynę która pozwoli nam się uspokoić i wyciszyć. Natomiast po przeznaczcie trochę czasu dla siebie (ofc jeśli zajęcie się od razu nauką nie jest dla Was wyjściem), poobijajcie się trochę, pooglądajcie telewizję, pograjcie w coś, możecie przejść się na spacer i się wyciszyć, lub zająć się swoim własnym życiem np. zmyć makijaż, posprzątać, ugotować obiad. Możliwości są niezliczone, po prostu oderwijcie myśli od tego co was stresuje.

5.Sen to podstawa

Zmęczony umysł o wiele gorzej reaguje dlatego na prawdę ważne jest by spać minimum 7 godzin dziennie. Wysypianie się pomoże wam walczyć z objawami lęku i pomoże stawiać czoła codziennym stresom!

6.Bądź przygotowany

Jeśli zawsze jesteście przygotowani niewiele może was zaskoczyć i tym mniej będzie stresowych sytuacji. Jeśli macie prace długoterminowe zrobione i tylko czekające na oddanie, jesteście pewni odpowiedzi na każde możliwe zadane pytanie wszystko przejdzie szybciej i bez reakcji ze strony innych. Wiem, że to może wydawać się nieprawdziwe ale jeśli dobrze i szybko odpowiadacie reszta się tym nie zainteresuje, po prostu nie ma sceny, wszyscy będą się zajmować swoimi sprawami. W końcu to moment gdy nauczyciel skupia się na tobie co oznacza chwilę wolności dla nich!

7.Dobry przyjaciel

Mieć w klasie jedną osobę która wie i rozumie wasz stan to najlepsze co się może przydarzyć. Jeśli macie kogoś takiego możecie z nim porozmawiać i poprosić o kilka rzeczy. Wychodzenie przed całą klasę tylko po odebranie sprawdzianu/kartkówki może być bardziej stresujące niż się niektórym wydaje ale jeśli Wasz przyjaciel nie ma nic przeciwko zrobieniu tego za was – wygraliście!

8.Pozbądź się negatywnych osób i zaakceptuj siebie

Zadawanie się z osobą która cierpi z powodu lęków może być ciężkie ale jeśli takie osoby naciskają na ciebie, nie mogą zrozumieć, że dla ciebie to też jest trudne i sprawiają, że czujesz się jeszcze gorzej – nie zadawaj się z nimi. Samo anxiety jest już wystarczająco przytłaczające, nie musisz jeszcze się torturować dlatego, że nie jesteś super otwarty/a, nie śmiejesz się non stop i nie podejmujesz spontanicznych planów z osobami których nie znasz. Ważne jest by mieć w swoim otoczeniu ludzi którzy rozumieją co się z Tobą dzieje i będą chcieli poświęcić ci swój czas a nie będą się irytować bo np. ciężko jest ci się w pełni otworzyć mimo, że znajcie się już x czasu. Dla osoby cierpiącej z powodu lęków może to zająć znacznie więcej! Praca nad sobą wymaga czasu i zaczyna się od zaakceptowania tego kim jesteśmy.

9.Porozmawiaj z kimś

Nauczyciele i szkolni pedagodzy nie mają w Polsce dobrej opinii i oczywiście są ku temu powody. Mimo tego czasem lepiej jest powiedzieć prawdę niż się ukrywać i udawać, że wszystko jest dobrze. Odpowiednio skonstruowana wypowiedź i poinformowanie po prostu nauczyciela bądź pedagoga o Twoim problemie o dziwo może zdziałać wiele dobrego, zwłaszcza jeśli Twoi rodzice o tym wiedzą. Nie musisz od razu wchodzić we wszystkie szczegóły swojego życia ale krótka rozmowa z kimś z grona pedagogicznego może znacznie wpłynąć na to jak podchodzą do Ciebie wszyscy nauczyciele. Szczerość to podstawa i jeśli pokażesz im, że Twoje prośby nie są kierowane np. lenistwem możliwe, że pozwolą Ci odpowiadać nawet po zajęciach lub w inny sposób zadbają o Twoj komfort. Wiem po sobie – w zeszłym roku przyznałam się jaką trudność sprawiają mi zajęcia ze względu na moje stany lękowe i efekt był zaskakujący. Nauczyciele nie mówiąc o niczym nikomu po prostu delikatnie inaczej zaczęli do mnie podchodzić by sprawić, że cała sytuacja jest dla mnie łatwiejsza. Takie jest w końcu zadanie nauczyciela – dbanie o dobro uczniów.

10.Dzień wolny

Ten punkt niestety wymaga by wiedzieli o tym Twoi rodzice by przejść przez niego jak najpłynniej i bez problemów. Nawet jeśli jesteś już pełnoletnim uczniem niestety opiekunowie wciąż będą odpowiedzialni za Twoją naukę szkolną. Czasem emocje biorą górę i niestety nie da się ich przeskoczyć i od czasu do czasu lepiej jest zniknąć na jedną godzinę, pójść na spacer i wrócić z czystym, spokojnym umysłem. Natomiast jeśli wszystkiego jest za dużo i obawiasz się, że ciągłe dokładanie stresu gdy nie możesz się go pozbyć zaczyna dochodzić do punktu krytycznego i możesz się w końcu złamać i wybuchnąć, porozmawiaj z rodzicami i zrób sobie dodatkowy dzień wolny na uspokojenie nerwów. Nie mówię tu o słodkim lenistwie tylko dlatego, że ci się nie chce, nie nadużywajmy tego, ale jeśli Twoje zdrowie jest pod znakiem zapytania to lepiej skupić się na nim. Zdrowie jest w końcu najważniejsze, bez niego nie skończysz edukacji.

Postaram się by następne posty pojawiły się jak najszybciej! To zostawiam Wam link do poprzedniego wpisu -> *KLIK*

W następnych notkach skupię się głównie na efektywnej nauce oraz notowaniu! Jeśli jest w tym coś dla Was – zapraszam!

Dodaj komentarz